Przepisy gry w streetball
Stanowią jedyną i obowiązującą treść podczas imprez organizowanych przez
Stowarzyszenie STREETBALL POLSKA.
Oficjalne przepisy gry stowarzyszenia Streetball Polska dla imprez nie posiadających statusu FIBA.
-
#1Przepisy gry amatorskie - wersja 2012
STOWARZYSZENIESTREETBALL POLSKAPRZEPISY GRYW KOSZYKÓWKĘ ULICZNĄ/STREETBALL/wersja amatorska – wydanie 2012Niniejsze przepisy są zbiorem zasad dotyczących gry w koszykówkę uliczną.Jeżeli nie stosujemy przepisów gry 3X3 wówczas stanowią jedyną i obowiązującą treść podczas imprez organizowanych przez Stowarzyszenie STREETBALL POLSKA.SPIS TREŚCI:PRZEPIS 1 – GRAArt. 1 - DefinicjePRZEPIS 2 – BOISKO I WYPOSAŻENIEArt. 2 - BoiskoArt. 3 - WyposażeniePRZEPIS 3 – DRUŻYNYArt. 4 - DrużynyArt. 5 - Zawodnicy, kontuzja.Art. 6 - Kapitan, obowiązki i uprawnieniaPRZEPIS 4 – ZASADY GRYArt. 7 - Zasady ogólneArt. 8 - Czas gry, wynik nierozstrzygniętyArt. 9 - Rozpoczęcie meczu, rozpoczęcie i zakończenie gryArt. 10 - Prawo do rzutu, kosz, wartość punktowaArt. 11 - Sytuacja rzutu sędziowskiegoArt. 12 - Przerwa na żądanieArt. 13 - ZmianaArt. 14 - Mecz przegrany walkoweremPRZEPIS 5 – BŁĘDYArt. 15 - Zasady ogólneArt. 16 - Błąd 30 sekundPRZEPIS 6 – FAULEArt. 17 - Zasady ogólneArt. 18 - Faul umyślnyArt. 19 - Faul dyskwalifikującyArt. 20 - Faule drużynyArt. 21 - Rzuty wolnePRZEPIS 7 – SĘDZIA MEDIATOR, FUNKCYJNY: OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIAArt. 22 - Zasady ogólneArt. 23 - Sędzia mediator obowiązki i uprawnieniaArt. 24 - Sędzia funkcyjny obowiązki i uprawnieniaPROTOKÓŁ MECZUPRZEPIS 1 - GRAArtykuł 1 - DEFINICJE1.1 Mecz koszykówki ulicznej.W meczu koszykówki ulicznej biorą udział dwie (2) drużyny po trzech (3) zawodników. Celem każdej z drużyn jest zdobywanie punktów za celne rzuty do kosza i zapobieganie zdobywaniu punktów przez drużynę przeciwną.1.2 Zwycięzca meczu.Zwycięzcą meczu jest drużyna, która pierwsza osiągnie określony limit punktów lub posiada ich więcej na koniec czasu gry.PRZEPIS 2 - BOISKO I WYPOSAŻENIEArtykuł 2 - BOISKO2.1 BoiskoBoisko do gry to płaska, twarda nawierzchnia wolna od przeszkód o wymiarach minimum 10 metrów a maksimum 14 metrów długości oraz minimum 14 metrów a maksimum 15 metrów szerokości.2.2 LinieBoisko musi posiadać linie ograniczające (końcowe na długości i boczne na szerokości), oraz linię dystansową i linię rzutów wolnych. Wszystkie linie muszą być wyraźne i dobrze widoczne dla uczestników /zawodnicy, sędzia - mediator/.2.3 Linia dystansowaDla drużyny atakującej pole rzutów za dwa (2) punkty oraz pole rozpoczęcia gry stanowi cały obszar boiska z wyjątkiem obszaru w pobliżu kosza wyznaczonego przez i zawierającego:- dwie linie równoległe do linii bocznych zaczynające się na linii końcowej, w odległości 6,75 lub 6,25 metra od punktu na podłożu, który jest dokładnie pod środkiem kosza,- półkole o promieniu 6,75 lub 6,25 metra, mierzone od punktu opisanego powyżej.2.4 Linia rzutów wolnychLinia rzutów wolnych wytyczona jest równolegle do linii końcowej znajdującej się za koszem. Jej dalsza krawędź jest oddalona od wewnętrznej krawędzi linii końcowej o pięć metrów i osiemdziesiąt centymetrów (5,80), a długość minimalna wynosi jeden metr (1,0).Artykuł 3 - WYPOSAŻENIE3.1 Konstrukcja koszaBoisko musi być wyposażone w jeden (1) kosz stanowiący bezpieczną i stabilną konstrukcję na której zamocowana jest tablica o wymiarach minimum dziewięćdziesiąt (90) a maksimum sto dwadzieścia (120) centymetrów wysokości oraz minimum sto dwadzieścia (120) a maksimum sto osiemdziesiąt (180) centymetrów szerokości oraz obręcz do koszykówki z siatką umocowana nie niżej niż trzy (3) metry i nie wyżej niż trzy metry i pięć centymetrów (3,05) od podłoża. Kształt tablicy może odbiegać od prostokąta z wyłączeniem boku stanowiącego dolną krawędź pod warunkiem możliwości wpisania w jej obszar wymiarów minimalnych (90x120 cm). Obręcz musi być wyposażone w siatkę (dopuszcza się siatki łańcuchowe).3.2 PiłkiMecze koszykówki ulicznej rozgrywane są piłkami do koszykówki z podziałem uwzględniającym wielkość piłki dla meczy męskich (piłka Nr 7) oraz meczy żeńskich (piłka Nr 6).3.3 Zegar zawodówCzas gry mierzy się przy pomocy urządzenia umożliwiającego zatrzymywanie oraz kontynuację pomiaru.3.4 Zegar 30 sekundPomiar 30 sekund odbywa się przy pomocy urządzenia umożliwiającego jego zatrzymanie oraz kasacje i ponowny pomiar.3.5 Stolik zawodówStolik zawodów przy którym obowiązki wykonywał będzie sędzia funkcyjny winien być umiejscowiony w odległości bezpiecznej za linią boczną boiska.3.6 Ławki dla drużynDla każdej drużyny musi być przygotowana ławka umiejscowiona w bezpiecznej odległości za linią boczną boiska oraz w pobliżu stolika zawodów. W strefie ławki mogą przebywać jedynie zawodnicy wpisani do protokółu zawodów.PRZEPIS 3 - DRUŻYNYArtykuł 4 - DRUŻYNY4.1 Definicja4.1.1 Członek drużyny ma prawo do gry jeśli posiada autoryzację na grę w danej drużynie zgodną z regulacjami, w tym również określającymi limit wieku, ustalonymi przez organizatora rozgrywek4.1.2 Członek drużyny jest uprawniony do gry, gdy jego nazwisko jest wpisane do protokołu przed rozpoczęciem meczu. Członek drużyny przestaje być uprawniony do gry gdy zostaje zdyskwalifikowany.4.2 Przepis4.2.1 Każda drużyna składa się z:· nie więcej niż czterech (4) uprawnionych do gry członków drużyny łącznie z kapitanem oraz opiekuna prawnego drużyny składającej się z członków niepełnoletnich.4.2.2 W czasie gry na boisku do gry powinno znajdować się trzech (3) zawodników z każdej drużyny, którzy mogą być zmieniani.4.3 Stroje4.3.1 Członkowie drużyn biorą udział w grze w strojach i obuwiu uznanych powszechnie i przez organizatora za sportowe. Wyróżnikiem odróżniającym członków poszczególnych drużyn są górne części stroju (koszulki, bluzy, kamizelki), które powinny być w jednakowym kolorze lub z zachowaniem zasady jasne - ciemne. Zasadą jest, że stroje jasne posiada zespół wpisany do protokołu w pozycji „A”, a ciemne zespół „B”.4.3.2 Zawodnikom nie wolno nosić wyposażenia (przedmiotów), które stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa i zdrowia uczestników meczu w tym szczególnie pierścionków, sygnetów, obrączek, zegarków, łańcuszków, kolczyków itp.Artykuł 5 - ZAWODNICY5.1 KontuzjaW przypadku kontuzji zawodnika/ów sędzia-mediator może przerwać grę. Zawodnik kontuzjowany może zostać zmieniony. W przypadku kontuzji wymagającej pomocy służby medycznej sędzia mediator podejmuje decyzję o zatrzymaniu czasu gry.Artykuł 6 - KAPITAN, OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA6.1 KapitanKapitan jest zawodnikiem do reprezentowania swojej drużyny przed meczem, w trakcie meczu i po jego zakończeniu. W czasie meczu kapitan pełni swoje obowiązki bez względu na udział w grze bądź pozostawanie na ławce. W przypadku dyskwalifikacji kapitana obowiązki musi on przekazać innemu członkowi drużyny.6.2 Kapitan – obowiązkiDo obowiązków kapitana należy w szczególności nadzór nad sportową postawą wszystkich członków oraz sympatyków jego zespołu podczas udziału w imprezie oraz:· zgłaszanie zespołu oraz przedstawianie niezbędnej dokumentacji do weryfikacji drużyny,· zgłaszanie składu drużyny do protokołu zawodów oraz potwierdzanie jego zgodności własnoręcznym podpisem,· wyznaczanie zawodników do udziału w grze,· udział w losowaniu prawa do posiadania piłki na rozpoczęcie meczu,· wyznaczanie zawodnika do wykonywania rzutów wolnych w przypadku kontuzji i braku zmiennika,· wyznaczanie zawodnika do wykonywania rzutów wolnych w przypadkach faulu dyskwalifikującego oraz nie rozstrzygnięcia wyniku meczu.6.3 Kapitan – uprawnieniaKapitan jest jedynym reprezentantem drużyny i ma prawo do:· wyjaśniania wszelkich wątpliwości organizatora w zakresie uprawniania członków drużyny do udziału w zawodach,· kontaktu z sędzią-mediatorem w sprawach spornych przed meczem, podczas meczu, jednakże tylko wtedy gdy piłka jest martwa oraz po meczu,· zgłaszania do sędziego-mediatora przerwy na żądanie,· składania pisemnych protestów do organizatora,· uczestnictwa w zespołach rozpatrujących protesty w celu składania wyjaśnień.PRZEPIS 4 - ZASADY GRYArtykuł 7 - ZASADY OGÓLNE7.1 Zasady ogólne rozgrywania meczy koszykówki ulicznej.Mecze koszykówki ulicznej rozgrywane są z zachowaniem postanowień „Przepisów gry w koszykówkę” jeżeli niniejsze przepisy nie stanowią inaczej. Na straży przepisów gry zawsze stoją jej uczestnicy a sędziowie-mediatorzy rozstrzygają jedynie sytuacje sporne.Artykuł 8 - CZAS GRY, WYNIK NIEROZSTRZYGNIĘTY.8.1 Czas gry.8.1.1 Mecz koszykówki ulicznej rozgrywa się do momentu zdobycia lub przekroczenia przez jedną z drużyn dziesięciu (10) punktów, lecz nie dłużej niż dziesięć (10) minut.8.1.2 Zdobycie lub przekroczenie przez jedną z drużyn dziesięciu (10) punktów kończy mecz pod warunkiem posiadania co najmniej dwóch (2) punktów przewagi nad przeciwnikiem. Niezachowanie powyższego powoduje kontynuację gry do momentu osiągnięcia przez jeden z zespołów przewagi dwóch (2) punktów, lecz nie dłużej niż do upływu dziesięciu (10) minut gry.8.1.3 Zakończenie gry następuje po upływie dziesięciu (10) minut /mierzonych do zakończenia 8 minuty w sposób ciągły, a w kolejnych dwóch (2) minutach z zatrzymywaniem czasu na rzuty osobiste, przerwy na żądanie i kontuzje/ pod warunkiem, że wynik jest rozstrzygnięty.8.1.4 Zatrzymanie czasu gry na rzuty osobiste, przerwy na żądanie i kontuzję następuje na sygnał sędziego-mediatora. Uruchomienie czasu gry następuje na sygnał sędziego-mediatora w momencie przekazania piłki od zawodnika drużyny grającej w obronie dla zawodnika drużyny atakującej lub po wejściu w posiadanie piłki przez zawodnika po niecelnym rzucie wolnym lub po wejściu w posiadanie piłki przez zawodnika drużyny atakującej po celnym rzucie wolnym.8.2 Wynik nierozstrzygnięty.8.2.1 Jeżeli po upływie dziesięciu (10) minut gry wynik jest nierozstrzygnięty (remis) do wyłonienia zwycięzcy zespoły wykonują naprzemiennie rzuty osobiste, przez jednego wskazanego przez kapitana członka drużyny.8.2.2 Jako pierwszy rzut osobisty wykonuje członek drużyny, która w trakcie meczu utraciła ostatniego kosza.8.2.3 Do wyłonienia zwycięzcy wystarcza przewaga 1 celnego rzutu po każdej zakończonej serii rzutów.Artykuł 9 - ROZPOCZĘCIE MECZU, ROZPOCZĘCIE I ZAKOŃCZENIE GRY.9.1 Rozpoczęcie meczu.Mecz rozpoczyna się kiedy oba zespoły znajdują się na boisku w trzyosobowych (3) składach gotowe do gry. Sędzia-mediator w obecności kapitanów drużyn dokonuje losowania drużyny, która otrzyma prawo posiadania piłki i rozpocznie grę w ataku, drużyna przeciwna rozpocznie grę w obronie.9.2 Rozpoczęcie gry.9.2.1 Rozpoczęcie gry następuje poprzez przekazanie piłki od zawodnika drużyny grającej w obronie do zawodnika drużyny grającej w ataku przy czym w momencie otrzymania piłki wszyscy zawodnicy drużyny atakującej muszą znajdować się za linią dystansową.9.2.2 Za rozpoczęcie gry traktuje się również każdą sytuację powodującą zmianę posiadania piłki taką jak:· faul atakującego,· błędy kroków, podwójnego kozłowania, 30 sekund, piłka na aucie lub zawodnik na aucie, brak wyprowadzenia piłki za linię dystansową po zbiórce w obronie lub przechwycie,· sytuacja rzutu sędziowskiego9.2.3 Za rozpoczęcie gry traktuje się również sytuację nie powodującą zmiany posiadania piłki będącą kontynuacją po:· faulu broniącego,· przerwy w sytuacji kontuzji,· przerwy na żądanie· innych przerw.9.2.4 Nie traktuje się jako rozpoczęcie gry sytuacji po zdobytym koszu oraz po celnym rzucie wolnym, w której drużyna tracąca kosza kontynuuje grę wyrzutem piłki zza linii końcowej boiska.9.3 Zakończenie gry.9.3.1 Gra kończy się kiedy:· jedna z drużyn zdobywa kosza dającego jej sumarycznie dziesięć (10) punktów pod warunkiem spełnienia postanowień art.8 pkt 8.1.2,· jedna z drużyn zdobywa kosza dającego jej sumarycznie więcej niż dziesięć (10) punktów i co najmniej dwupunktową (2) przewagę nad drużyną przeciwną,· rozlega się sygnał zegara oznajmiający upłyniecie dziesięciu (10) minut gry pod warunkiem, że wynik jest rozstrzygnięty,· został oddany ostatni rzut wolny rozstrzygający wynik meczu nierozstrzygniętego w czasie dziesięciu (10) minut,· jedna z drużyn nie może kontynuować gry w co najmniej dwuosobowym składzie,· sędzia-mediator podjął decyzję o dyskwalifikacji jednej lub obu drużyn.Artykuł 10 - PRAWO DO RZUTU, KOSZ, WARTOŚĆ PUNKTOWA.10.1 Prawo do rzutu.10.1.1 Drużyna będąca w ataku po rozpoczęciu gry ma prawo do oddania rzutu na kosz w momencie kiedy co najmniej dwóch (2) zawodników tej drużyny miało kontakt z piłką,10.1.2 Drużyna zbierająca piłkę po niecelnym rzucie własnym lub własnym niecelnym rzucie wolnym ma prawo do oddania rzutu bez konieczności wyprowadzenia piłki za linię dystansową,10.1.3 Drużyna zbierająca piłkę po niecelnym rzucie drużyny przeciwnej lub niecelnym rzucie wolnym drużyny przeciwnej lub wchodząca w jej posiadanie w wyniku przechwytu ma prawo do oddania rzutu po wyprowadzeniu piłki za linię dystansową.10.1.4 Drużyna wchodząca w posiadanie piłki po straconym koszu lub celnym rzucie wolnym wykonanym przez przeciwnika wprowadza piłkę do gry zza linii końcowej boiska i ma prawo do oddania rzutu po wyprowadzeniu piłki za linię dystansową.10.2 Kosz (zdobyty)Kosz jest zdobyty jeżeli żywa piłka wpada z góry do kosza i pozostaje w nim lub przechodzi przez niegoPiłka jest w koszu, jeżeli jakakolwiek jej część znajduje się wewnątrz kosza i poniżej poziomu obręczy.10.3 Kosz – wartość punktowa.Punkty są przyznawane drużynie atakującej kosz, do którego wpadła piłka w następujący sposób:· kosz zdobyty z pola za linią dystansową zalicza się za dwa (2) punkty,· kosz zdobyty z linii dystansowej oraz z pola wewnątrz linii dystansowej zalicza się za jeden (1) punkt,· kosz zdobyty z rzutu osobistego zalicza się za jeden (1) punkt.Artykuł 11 - SYTUACJA RZUTU SĘDZIOWSKIEGO.11.1 DefinicjaSytuacja rzutu sędziowskiego następuje gdy:· sędzia-mediator orzekł piłkę przetrzymaną,· piłka wychodzi poza boisko a drużyny i sędzia-mediator nie są w stanie określić kto ostatni dotknął piłki,· żywa piłka zatrzymuje się na podpórkach kosza.11.2 PrzepisSytuacja rzutu sędziowskiego powoduje każdorazowo przyznanie piłki drużynie broniącej się.Artykuł 12 - PRZERWA NA ŻĄDANIE.12.1 DefinicjaPrzerwa na żądanie jest przerwą w grze przyznaną zespołowi na prośbę kapitana zespołu.12.2 Przepis12.2.1 Przerwa na żądanie trwa 30 sekund,12.2.2 Przerwa na żądanie może być przyznana dla obu drużyn, kiedy piłka jest martwa, po celnym rzucie wolnym lub po zdobytym koszu.12.2.3 Każdej drużynie może być przyznana jedna (1) przerwa na żądanie w czasie trwania meczu.12.3 Procedura12.3.1 Tylko kapitan zespołu ma prawo prosić o przerwę na żądanie. W tym celu powinien kiedy piłka staje się martwa lub po celnym rzucie wolnym lub po straconym koszu lecz nie później niż kiedy drużyna broniąca rozpocznie procedurę rozpoczęcia gry nawiązać kontakt wzrokowy z sędzią funkcyjnym i w sposób donośny przekazać informację „proszę o czas” potwierdzając to wykonaniem rękami umownego sygnału,12.3.2 Prośby o przerwę na żądanie nie można wycofać,12.3.3 Przerwa na żądanie rozpoczyna się z chwilą kiedy sędzia funkcyjny zagwiżdże i pokaże sygnał przerwy na żądanie, a kończy się w momencie kiedy sędzia funkcyjny zagwiżdże i przywoła drużyny do rozpoczęcia gry,12.3.4 W trakcie przerwy na żądanie wszyscy członkowie zespołów zajmują miejsce:· zespół, który po przerwie na żądanie będzie atakował w dowolnym miejscu pola za linią dystansową,· zespół, który po przerwie na żądanie będzie bronił pod koszem,Artykuł 13 - ZMIANA13.1 DefinicjaZmiana jest przerwą w grze orzeczoną przez sędziego funkcyjnego na prośbę kapitana drużyny w celu dokonania zmiany zmiennika za zawodnika.13.2 Przepis13.2.1 Zmiany mogą dokonać obie drużyny kiedy piłka jest martwa, po celnym rzucie wolnym lub po zdobytym koszu.13.2.2 Zmiana winna zostać dokonana w możliwie najkrótszym czasie.13.3 Procedura13.3.1 Zamiar dokonania zmiany zgłasza kapitan zespołu do sędziego funkcyjnego. W tym celu powinien kiedy piłka staje się martwa lub po celnym rzucie wolnym lub po zdobytym koszu lecz nie później niż kiedy drużyna broniąca rozpocznie procedurę rozpoczęcia gry nawiązać kontakt wzrokowy z sędzią funkcyjnym i w sposób donośny przekazać informację „proszę o zmianę” potwierdzając to wykonaniem rękami umownego sygnału,13.3.2 Zmiany można dokonać po potwierdzeniu przez sędziego funkcyjnego przyjęcia zgłoszenia,13.3.3 Zmianę można wycofać nie później niż kiedy drużyna broniąca rozpocznie procedurę rozpoczęcia gry,13.3.4 Procedura zmiany zostaje zakończona z chwilą kiedy zmiennik stający się zawodnikiem znajdzie się na boisku, a zawodnik stający się zmiennikiem opuści boisko i zawodnik drużyny broniącej rozpocznie procedurę rozpoczęcia gry.Artykuł 14 - MECZ PRZEGRANY WALKOWEREM14.1 PrzepisDrużyna przegrywa mecz walkowerem jeżeli:· Trzy (3) minuty po wyznaczonej godzinie rozpoczęcia meczu nie stawi się lub nie jest w stanie wystawić trzech (3) zawodników gotowych do gry,· Swoim postępowaniem uniemożliwia rozgrywanie meczu,· Odmawia gry pomimo poinstruowania przez sędziego-mediatora, aby grę podjęła,· Jeżeli podczas meczu ma mniej niż dwóch (2) zawodników na boisku gotowych do gry,· Jeżeli sędzia-mediator podejmie decyzję o dyskwalifikacji zespołu.14.2 KaraWygraną przyznaje się zespołowi przeciwnemu z wynikiem pięć do zera (5:0) a przegrywający mecz walkowerem nie otrzymuje punktów do klasyfikacji.PRZEPIS 5 - BŁĘDYArtykuł 15 - ZASADY OGÓLNE15.1 Błędy stanowiące naruszenie przepisów w meczu koszykówki ulicznejW meczach koszykówki ulicznej stosuje się postanowienia „Przepisów gry w koszykówkę” w stosunku do następujących błędów:· piłka poza boiskiem i zawodnik poza boiskiem,· kozłowanie,· kroki· dotykanie i chwytanie obręczy.Pozostałych błędów nie stosuje sięArtykuł 16 - BŁĄD TRZYDZIESTU (30) SEKUND16.1 ZasadaOgraniczenie czasu na rozgrywanie akcji ma na celu zapobieganie niesportowej postawie zespołów i grze na czas.16.2 PrzepisKiedykolwiek zawodnik wchodzi w posiadanie żywej piłki na boisku jego drużyna musi wykonać próbę rzutu do kosza w ciągu trzydziestu (30) sekund.16.3 Pomiar i egzekucja.Pomiar czasu trzydziestu (30) sekund dokonuje sędzia-mediator, który po upływie dwudziestej (20) i dwudziestej piątej (25) sekundy akcji głośno informuje o czasie, który pozostał do końca akcji. Sędzia-mediator orzeka o upływie czasu 30 sekund. Sygnał 30 sekund przerywa grę. Decyzję o błędzie podejmuje sędzia-mediator i tylko jemu przysługuje prawo interpretacji w tym zakresie. W ocenie błędu trzydziestu (30) sekund wszystkie próby rzutu podjęte na granicy zakończenia czasu należy interpretować na korzyść drużyny atakującej. Błąd należy orzekać jeżeli zespół atakujący nie zamierza oddać rzutu lub zespół broniący skutecznie uniemożliwia oddanie rzutu.16.4 KaraPo orzeczeniu błędu 30 sekund prawo posiadania piłki otrzymuje drużyna przeciwna.PRZEPIS 6 - FAULEArtykuł 17 - ZASADY OGÓLNE17.1 Faule ich ocena i interpretacja w koszykówce ulicznej.Faul jest naruszeniem przepisów związanym z nielegalnym zetknięciem z przeciwnikiem lub z niesportowym zachowaniem.Oceny nielegalnych zetknięć podczas meczu koszykówki ulicznej dokonują sami zawodnicy. Jeżeli występuje brak zgodności co do oceny nielegalnego zetknięcia ze strony zawodników, wówczas decyzję podejmuje sędzia-mediator. Oceny nie sportowego zachowania dokonuje sędzia-mediator.17.2 Ewidencja fauliEwidencję fauli prowadzi się poprzez zapis w protokóle zawodów.Fauli osobistych zawodnika nie ewidencjonuje się z wyłączeniem fauli umyślnych i dyskwalifikujących.Faule drużyny ewidencjonuje się sumarycznie do siedmiu (7) w trakcie trwania całego meczu.Artykuł 18 - FAUL UMYŚLNY18.1 DefinicjaFaul umyślny jest faulem związanym z kontaktem zawodnika z przeciwnikiem dokonanym w sposób rozmyślny, zamierzony i nie mający w swym działaniu znamion zagrania piłką zgodnie z duchem gry.18.2 OcenaOceny faulu i jego kwalifikację jako umyślnego dokonuje sędzia-mediator.18.3 KaraFaul umyślny należy zapisać winnemu zawodnikowi oraz zaliczyć do sumy fauli zespołu. Drugi faul umyślny tego samego zawodnika w jednym meczu powoduje automatyczne orzeczenie dyskwalifikacji tego zawodnika w tym meczu.Zawodnikowi faulowanemu zostaje przyznany jeden rzut wolny i prawo dalszego posiadania piłki dla jego zespołu.Artykuł 19 - FAUL DYSKWALIFIKUJĄCY19.1 DefinicjaFaulem dyskwalifikującym jest rażąco niesportowe zachowanie zawodnika, zmiennika lub opiekuna prawnego.19.2 OcenaOceny faulu i jego kwalifikację jako dyskwalifikującego dokonuje sędzia-mediator.19.3 Kara19.3.1 Faul dyskwalifikujący należy zapisać winnemu zawodnikowi oraz zaliczyć do sumy fauli zespołu.19.3.2 Zawodnik ukarany faulem dyskwalifikującym musi opuścić obszar boiska /powinien pozostawać poza barierkami otaczającymi boisko lub na trybunach/.19.3.3 Zawodnik ukarany faulem dyskwalifikującym automatycznie pauzuje w jednym kolejnym spotkaniu danego turnieju lub cyklu rozgrywkowego.19.3.4 Opiekun prawny ukarany faulem dyskwalifikującym automatycznie nie może pełnić swojej funkcji w następnej imprezie /turnieju/ danego cyklu rozgrywek.19.3.5 W przypadku fauli dyskwalifikujących orzeczonych za drastycznie niesportowe zachowanie Zarząd Stowarzyszenia STREETBALL POLSKA ma prawo na wniosek sędziego-mediatora zwiększyć wymiar kary.19.3.6 Kara za faul dyskwalifikujący orzeczony w ostatnim meczu danej imprezy /turnieju/ skutkuje w pierwszym meczu kolejnej imprezy /turnieju/. Analogicznie postanowienie stosuje się do zakończenia cyklu rozgrywek.19.3.7 Za faul dyskwalifikujący zostają drużynie przeciwnej przyznane dwa rzuty wolne i prawo dalszego posiadania piłki. Rzuty wolne może wykonać dowolny zawodnik drużyny wskazany przez kapitana drużyny.Artykuł 20 - FAULE DRUŻYNY20.1 DefinicjaDrużyna może w czasie meczu popełnić siedem (7) fauli, za które karą jest posiadanie piłki przez drużynę przeciwną bez prawa do rzutów wolnych. Kiedy drużyna popełniła już siedem (7) fauli, za każdy następny karana jest jednym rzutem wolnym.20.2 Ocena, ewidencja, sygnalizacja.Ocena fauli zawsze odbywa się zgodnie z postanowieniami art. 17 pkt 1. Sędzia- mediator każdorazowo potwierdza sędziemu funkcyjnemu orzeczoną sytuację faulu drużyny celem dokonania jego ewidencji w protokóle meczu. Każdy zaewidencjonowany faul danej drużyny od pierwszego (1) do szóstego (6) winien zostać uwidoczniony sumarycznie cyfrowo na tablicy wyników lub na stoliku sędziowskim. Orzeczenie i zaewidencjonowanie siódmego (7) faulu drużyny winno zostać uwidocznione cyfrowo na tablicy wyników oraz markerem na stoliku sędziowskim. Fauli drużyny powyżej siódmego nie ewidencjonuje się.Artykuł 21 - RZUTY WOLNE21.1 DefinicjaRzut wolny jest okazją daną zawodnikowi do zdobycia jednego (1) punktu zza linii rzutów wolnych bez przeszkód ze strony przeciwnika.21.2 Przepis21.2.1 Zawodnik faulowany otrzymuje prawo do wykonania rzutu wolnego każdorazowo kiedy zespół popełniający faul przekroczył limit fauli drużyny lub sędzia-mediator orzekł faul umyślny.21.2.2 Zawodnik wskazany przez kapitana drużyny otrzymuje prawo do wykonania dwóch rzutów wolnych za orzeczony przez sędziego-mediatora faul dyskwalifikujący lub wielokrotność rzutu wolnego niezbędną do wyłonienia zwycięzcy w meczu nierozstrzygniętym po upływie czasu gry.21.2.3 Zawodnik, który otrzymał prawo do wykonania rzutu wolnego winien zająć miejsce na linii rzutów wolnych i oddać rzut w czasie niezbędnym do naturalnego wykonania powyższych czynności. W przypadku celowego działania zawodnika wykonującego rzut wolny mającego na celu uzyskanie korzyści z tytułu upływającego czasu gry sędzia-mediator ma prawo zatrzymać czas gry. Uruchomienie czasu gry następuje na sygnał sędziego-mediatora w momencie przekazania piłki od zawodnika drużyny grającej w obronie dla zawodnika drużyny atakującej.21.2.4 W trakcie wykonywania rzutów wolnych w czasie trwania meczu pozostali zawodnicy obu drużyn zajmują miejsca do których są uprawnieni przy bocznych liniach pola rzutów wolnych z wyjątkiem rzutów wolnych za faul umyślny i faul dyskwalifikujący.21.2.5 Po wykonaniu celnego rzutu wolnego grę wznawia drużyna przeciwna zza linii końcowej boiska z wyjątkiem rzutów wolnych za faul umyślny i faul dyskwalifikujący.21.2.6 Podczas wykonywania rzutów wolnych zarządzonych przez sędziego-mediatora dla wyłonienia zwycięzcy w meczu nierozstrzygniętym w czasie gry wszyscy zawodnicy nie biorący udziału w rzutach wolnych znajdują się poza boiskiem w strefie swoich ławek. Zawodnik wykonujący rzut wolny zajmuje miejsce na linii rzutów wolnych, jego przeciwnik pozostaje z tyłu rzucającego za linią dystansową.PRZEPIS 7 – SĘDZIA MEDIATOR, FUNKCYJNY: OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIAArtykuł 22 - ZASADY OGÓLNE22.1 SędziowieSędziami są: sędzia-mediator oraz sędzia funkcyjny.22.2 Sędzia-mediatorSędzia-mediator pełni funkcję sędziego głównego meczu. Podejmuje decyzje tylko w sytuacjach, kiedy uczestnicy meczu nie mogą dokonać oceny w sposób jednoznaczny oraz w przypadkach dla niego zastrzeżonych w niniejszych przepisach oraz dokonuje pomiaru czasu 30 sekund.22.3 Sędzia funkcyjnySędzia funkcyjny pełni funkcję sędziego stolikowego. Podejmuje decyzje w sytuacjach orzekania przerw na żądanie, zmian zawodników oraz o upływie czasu gry. Odpowiada za pełną i kompletną ewidencję meczu w protokóle, pomiar czasu gry, oraz sygnalizację fauli drużyny.Artykuł 23 - SĘDZIA-MEDIATOR – OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA.23.1 ObowiązkiDo obowiązków sędziego-mediatora należy:· sprawdzenie i zatwierdzenie wyposażenia stolika sędziowskiego,· sprawdzenie prawidłowości wpisów do protokółu,· dokonanie weryfikacji uczestników meczu na zasadach określonych przez Regulamin danej imprezy,· dokonanie wyboru piłki do gry,· sprawdzenie prawidłowości ubiorów i wyposażenia zawodników w tym szczególnie w zakresie posiadania przez graczy przedmiotów stanowiących zagrożenie dla bezpieczeństwa i zdrowia uczestników meczu,· przeprowadzenie z kapitanami zespołów losowania prawa do posiadania piłki na rozpoczęcie meczu,· podejmowanie decyzji w zakresie naruszenia przepisów gry, ale tylko wtedy kiedy istnieje spór pomiędzy uczestnikami gry,· każdorazowe potwierdzenie do stolika faktu popełnienia faulu zaliczanego do fauli drużyny,· podejmowanie decyzji w zakresie zatrzymywania i uruchomienia czasu gry podczas ostatnich dwóch (2) minut w sytuacjach rzutów wolnych, przerw na żądanie lub kontuzji,· dokonywanie pomiaru czasu 30 sekund,· podejmowanie decyzji o zaliczeniu bądź nie punktów zdobytych w warunkach ogłoszenia upływu czasu gry lub czasu 30 sekund,· zarządzenie wykonywania rzutów wolnych w sytuacji meczu nierozstrzygniętego po upływie czasu gry,· dokładne sprawdzenie i zatwierdzenie własnym podpisem protokółu zawodów,· dokonanie opisów w protokóle zawodów związanych z sytuacjami dyskwalifikacji zawodników, opiekunów prawnych lub zespołów w tym również wnioskowanie o zastosowanie kar dodatkowych dla winnych wysoce niesportowych zachowań.23.2 UprawnieniaSędzia-mediator ma prawo:· podejmowania decyzji w zakresie kwalifikowania fauli jako umyślnych lub dyskwalifikujących,· podejmowania decyzji o dyskwalifikacji zespołu,· podejmowania decyzji o przegranej walkowerem,· podejmowania decyzji o zatrzymaniu i uruchomieniu czasu gry kiedy uzna sytuację lub działanie jednej z drużyn za zmierzające do osiągnięcia korzyści wynikających z upływającego czasu,· podejmowania decyzji w zakresie utrzymania porządku, dyscypliny i sportowej atmosfery w trakcie zawodów i po ich zakończeniu w ramach postanowień „Przepisów gry w koszykówkę” oraz niniejszych przepisów,· podejmowania decyzji w każdej kwestii nieuregulowanej wyraźnie w „Przepisach gry w koszykówkę” oraz niniejszych przepisach,· zasięgania opinii sędziego funkcyjnego w zakresie oceny sytuacji spornych.Artykuł 24 - SEDZIA FUNKCYJNY – OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA24.1 ObowiązkiSędzia funkcyjny ma obowiązek:· dokonywania zapisów w protokóle zawodów,· dokonywania pomiaru czasu gry,· dokonywania pomiaru czasu przerw na żądanie,· sygnalizacji sumarycznej ilości fauli drużyny,· orzekania o zmianie zawodnika, przerwie na żądanie, upływie czasu gry /jeżeli nie dokonuje tego automatycznie sygnałem akustycznym urządzenie pomiarowe/.24.2 UprawnieniaSędzia funkcyjny ma prawo:· wnioskowania do sędziego-mediatora o podjęcie decyzji w zakresie utrzymania porządku, dyscypliny i sportowej atmosfery w trakcie zawodów i po ich zakończeniu w ramach postanowień „Przepisów gry w koszykówkę” oraz niniejszych przepisów,· wydawania opinii dla sędziego-mediatora na wyraźne jego żądanie w zakresie oceny sytuacji spornych.PROTOKÓŁ MECZU
STOWARZYSZENIE "STREETBALL POLSKA"PROTOKÓŁ ZAWODÓW w koszykówce ulicznejData:Godzina:Miejsce:Kategoria:MKNr meczuDRUŻYNA "A":Nazwisko i ImięFauleNr karty1kpt.UUD2UUD3UUD4UUDFAULE1234567CZASPodpis kapitana zespołu: ………………………………………….PRZEBIEG ZAWODÓWA12345678910111213141516171819202122232425B12345678910111213141516171819202122232425DOGRYWKA - OSOBISTEA12345678910PROTEST - podpis kapitana zespołuB12345678910A - …………….B - …………………DRUŻYNA "B":Nazwisko i ImięFauleNr karty1kpt.UUD2UUD3UUD4UUDFAULE1234567CZASPodpis kapitana zespołu: ………………………………………….Wynik końcowy:A-BNAZWA DRUŻYNY WYGRYWAJĄCEJ:SĘDZIA MEDIATOR:PodpisSĘDZIA FUNKCYJNY:PodpisUwagi: -
#2PRZEPISY GRY W KOSZYKÓWKĘ 3X3 - WERSJA FIBA
ŹRÓDŁO: Polski Związek Koszykówki
Tłumaczenie: Maliszewski Marek, Dębowski Maciej.
Oficjalne Przepisy Gry w Koszykówkę 3x3
Styczeń 2016
Oficjalne Przepisy Gry w Koszykówkę FIBA mają zastosowanie we wszystkich sytuacjach meczowych, które nie zostały ujęte w poniższych Przepisach Gry w Koszykówkę 3x3.
Art. 1. Boisko oraz piłka
Mecz każdorazowo będzie rozgrywany na boisku do koszykówki 3x3 z jednym koszem. Standardowe wymiary boiska do koszykówki 3x3 są następujące: 15 m (szerokość) x 11 m (długość). Boisko musi mieć wyznaczoną linię rzutów wolnych (5,80 m), linię rzutów za 2 punkty (6,75 m) oraz „półkole bez szarży” pod koszem. Można również używać połowy tradycyjnego boiska do koszykówki.
We wszystkich kategoriach gra się oficjalną piłką 3x3.
Uwaga: na najniższym poziomie mecze 3x3 mogą być rozgrywane gdziekolwiek. Oznaczenia boiska – jeżeli jakiekolwiek są używane – należy dostosować do istniejącej przestrzeni.
Art. 2. Drużyny
Każda drużyna składa się z 4 zawodników (3 zawodników na boisku i 1 zmiennik).
Uwaga: Trener nie może przebywać w obrębie boiska ani komunikować się zdalnie z trybun.
Art. 3. Sędziowie
Zespół sędziowski składa się z 1 lub 2 sędziów boiskowych oraz sędziów stolikowych.
Art. 4. Rozpoczęcie meczu
4.1. Obydwie drużyny rozgrzewają się jednocześnie przed rozpoczęciem meczu.
4.2. Rzut monetą zdecyduje o tym, której drużynie przyznane zostanie posiadanie piłki
na rozpoczęcie meczu. Drużyna, która wygra losowanie ma prawo wybrać posiadanie piłki na rozpoczęcie meczu lub przed rozpoczęciem ewentualnej dogrywki.4.3. Aby mecz się rozpoczął, każda drużyna musi mieć 3 zawodników na boisku.
Uwaga: Artykuły 4.3 oraz 6.4 odnoszą się tylko do Oficjalnych Rozgrywek FIBA 3x3* (przepis nie jest obligatoryjny dla rozgrywek na najniższym poziomie).
*Oficjalnymi Rozgrywkami FIBA 3x3 są Turnieje Olimpijskie, Mistrzostwa Świata 3x3
(w tym U18), Mistrzostwa Kontynentalne (w tym U18), 3x3 World Tour oraz 3x3 All Stars.Art. 5. Punktacja
5.1. Za każdy celny rzut z pola wewnątrz łuku przyznaje się jeden (1) punkt.
5.2. Za każdy celny rzut z pola za łukiem przyznaje się dwa (2) punkty.
5.3. Za każdy celny rzut wolny przyznaje się jeden (1) punkt.
Art. 6. Czas gry/Zwycięzca meczu
6.1. Regularny czas gry wynosi 10 minut. Zegar czasu gry będzie zatrzymywany podczas sytuacji martwej piłki oraz podczas rzutów wolnych. Zegar czasu gry będzie ponownie włączany po zakończeniu wymiany piłki (tak szybko, jak piłka znajdzie się w rękach zawodnika drużyny ataku).
6.2. Jednakże ta drużyna, która jako pierwsza w regularnym czasie gry zdobędzie 21 lub więcej punktów, wygrywa mecz przed upływem czasu. Przepis ten odnosi się jedynie do regularnego czasu gry (nie ma on zastosowania w ewentualnej dogrywce).
6.3. Jeżeli na koniec regularnego czasu gry wynik pozostaje nierozstrzygnięty, zostanie rozegrana dogrywka. Przed rozpoczęciem dogrywki będzie miała miejsce jednominutowa przerwa. Drużyna, która jako pierwsza zdobędzie 2 punkty w dogrywce, wygrywa mecz.
6.4. Drużyna przegrywa mecz walkowerem, jeżeli o wyznaczonej godzinie rozpoczęcia meczu na boisku nie pojawi się 3 zawodników gotowych do gry. W przypadku walkowera wynik zostanie zapisany jako w-0 lub 0-w (gdzie „w” oznacza wygraną).
6.5. Drużyna przegrywa mecz wskutek braku zawodników, jeśli opuści boisko przed zakończeniem regulaminowego czasu gry lub jeśli wszyscy zawodnicy drużyny są kontuzjowani lub/i zdyskwalifikowani. W przypadku przegranej wskutek braku zawodników drużyna wygrywająca może wybrać pomiędzy zatrzymaniem wyniku w chwili przerwania gry lub orzeczeniem wyniku jak w przypadku walkowera, podczas gdy wynik drużyny przegrywającej wskutek braku zawodników zostanie w każdym przypadku zapisany jako 0.
6.6. Drużyna przegrywająca wskutek braku zawodników lub w wyniku oddania meczu walkowerem w celu osiągnięcia niesportowych korzyści, zostanie zdyskwalifikowana
z rozgrywek.Uwaga: jeżeli na zawodach nie ma zegara czasu gry, ustalenie długości rozgrywania meczu lub/i wymaganych punktów do rozstrzygnięcia poprzez „nagłą śmierć”, leży w gestii organizatora. FIBA zaleca ustalenie limitu punktów proporcjonalnie do czasu trwania meczu (10 punktów – 10 minut, 15 pkt – 15 min., 21 pkt – 21 min.).
Art. 7. Faule/Rzuty wolne
7.1. Drużyna podlega karze za faule drużyny po tym, jak popełniła 6 fauli. Zawodnicy nie mogą być wykluczeni z gry z powodu liczby popełnionych fauli osobistych, zgodnie z Art. 15.
7.2. Faule popełnione w trakcie akcji rzutowej w polu wewnątrz łuku będą karane jednym (1) rzutem wolnym, podczas gdy faule popełnione w trakcie akcji rzutowej z pola za łukiem karane będą dwoma (2) rzutami wolnymi.
7.3. Faule popełnione w trakcie akcji rzutowej, po której piłka wpada do kosza po rzucie
z gry, karane są dodatkowym jednym (1) rzutem wolnym.7.4. Siódmy (7), ósmy (8) oraz dziewiąty (9) faul drużyny zawsze będzie karany dwoma (2) rzutami wolnymi. Dziesiąty (10) i każdy kolejny faul zostanie ukarany dwoma rzutami (2) wolnymi oraz posiadaniem piłki. Ten zapis stosuje się również do fauli popełnionych w trakcie akcji rzutowej i w tym szczególnym przypadku uchyla on zapisy zawarte w Art. 7.2 oraz 7.3.
7.5. Wszystkie faule techniczne zawsze są karane jednym (1) rzutem wolnym i posiadaniem piłki, a faule niesportowe dwoma (2) rzutami wolnymi i posiadaniem piłki. Po ostatnim rzucie wolnym wynikającym z kary za faul techniczny lub niesportowy gra zostanie kontynuowana poprzez wymianę piłki za łukiem, na szczycie boiska.
Uwaga: Nie przyznaje się rzutów wolnych po faulu w ataku.
8.1. Po każdym celnym rzucie z gry lub ostatnim rzucie wolnym (z wyjątkiem tych, po których przysługuje posiadanie piłki):
- Zawodnik drużyny, która nie zdobyła punktów wznowi grę poprzez wykozłowanie
lub podanie piłki do partnera z miejsca bezpośrednio pod koszem (nie zza linii końcowej), na pole znajdujące się poza łukiem,- Drużyna broniąca nie może starać się zagrać piłką w obszarze „półkola bez szarży” podczas wyprowadzania piłki.
8.2. Po każdym niecelnym rzucie z gry lub ostatnim rzucie wolnym (z wyjątkiem tych, po których przysługuje posiadanie piłki):
- Jeżeli drużyna ataku zbiera piłkę, to może kontynuować grę w celu zdobycia punktów z gry bez wyprowadzania piłki za łuk,
- Jeżeli drużyna obrony zbiera piłkę, musi ją wyprowadzić za łuk (poprzez wykozłowanie jej lub podanie do partnera).
8.3. Jeżeli drużyna obrony przechwytuje lub blokuje piłkę, to musi wyprowadzić piłkę za łuk (poprzez wykozłowanie jej lub podanie).
8.4. Posiadanie piłki przez którąkolwiek z drużyn, następujące po sytuacji martwej piłki, musi rozpocząć się wymianą piłki (pomiędzy zawodnikami obrony oraz ataku) za łukiem, na szczycie boiska.
8.5. Uważa się, że zawodnik znajduje się „za łukiem”, jeśli żadna z jego stóp nie dotyka miejsca na boisku wewnątrz łuku ani łuku.
8.6. W sytuacji rzutu sędziowskiego piłkę przyznaje się drużynie obrony.
Art. 9. Gra na zwłokę
9.1. Gra na zwłokę lub zaniechanie aktywnej gry (np. brak próby zdobycia punktów) jest błędem.
9.2. Jeśli boisko jest wyposażone w zegar czasu akcji, drużyna musi oddać rzut do kosza w ciągu 12 sekund. Zegar musi zostać włączony tak szybko, jak tylko piłka znajdzie się w rękach zawodnika drużyny ataku (po wymianie z zawodnikiem obrony lub po celnym rzucie do kosza w miejscu bezpośrednio pod koszem).
9.3. Należy uznać za błąd, kiedy po tym jak drużyna wyprowadziła piłkę za łuk, zawodnik ataku, będąc w obszarze wewnątrz łuku, kozłuję piłkę stojąc tyłem lub bokiem do kosza przez więcej niż pięć (5) sekund.
Uwaga: Jeżeli boisko nie jest wyposażone w zegar odmierzający czas do rzutu i drużyna nie stara się zakończyć akcji rzutem do kosza, sędzia udziela tej drużynie ostrzeżenia rozpoczynając odliczanie ostatnich pięciu (5) sekund akcji.
Art. 10. Zmiany
Zmiany mogą być dokonane przez którąkolwiek z drużyn, podczas gdy piłka staje się martwa, przed wymianą piłki pomiędzy zawodnikami drużyny ataku i obrony (check-ball) lub przed rzutem wolnym. Zmiennik może wejść do gry, kiedy jego partner z drużyny opuści boisko i nawiąże z nim kontakt fizyczny. Zmiany mogą odbywać się jedynie poza linią końcową, naprzeciwko kosza i nie wymagają one jakiegokolwiek działania ze strony sędziów.
Art. 11. Przerwy na żądanie
11.1. Każda drużyna ma prawo do jednej przerwy na żądanie. Jakikolwiek zawodnik może poprosić o przyznanie przerwy na żądanie podczas sytuacji martwej piłki.
11.2. W przypadku produkcji telewizyjnej, organizator może zadecydować o wprowadzeniu dwóch telewizyjnych przerw na żądanie, które zostaną odgwizdane podczas pierwszej sytuacji martwej piłki po tym, jak zegar czasu gry wskazuje odpowiednio 6:59 i 3:59 we wszystkich meczach.
11.3. Wszystkie przerwy na żądanie trwają 30 sekund.
Uwaga: przerwy na żądanie oraz zmiany mogą zostać przyznane jedynie w sytuacji martwej piłki i nie mogą zostać przyznane, kiedy piłka jest żywa zgodnie z art. 8.1.
Art. 12. Procedura protestu
W przypadku, kiedy drużyna uważa, że jej interes został ewidentnie skrzywdzony decyzją sędziego lub jakimkolwiek wydarzeniem, które miało miejsce w czasie trwania meczu, musi ona postępować w następujący sposób:
1. Zawodnik drużyny musi złożyć podpis w protokole meczu niezwłocznie po zakończeniu gry, zanim protokół zostanie podpisany przez sędziego.
2. W ciągu 30 minut drużyna musi przekazać pisemne uzasadnienie złożenia protestu oraz wnieść kaucję w wysokości 200 USD na ręce Dyrektora Sportowego. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia protestu, kaucja zostanie zwrócona.
3. Materiały video mogą zostać użyte jedynie w celu podjęcia decyzji czy ostatni rzut z gry na koniec meczu został oddany w czasie czy nie lub/i czy rzut należy zaliczyć za 1 czy za 2 punkty.
Art. 13. Klasyfikacja drużyn
Zarówno w grupach, jak i w klasyfikacji końcowej, stosuje się następujące zasady. Jeżeli drużyny mają równy wynik po pierwszym kroku klasyfikacji, należy przejść do kolejnego kroku, itd.:
1. Najwięcej zwycięstw (lub współczynnik zwycięstw w przypadku nierównej liczby gier przy porównaniach drużyn z różnych grup),
2. Porównanie wyników meczów pomiędzy zainteresowanymi drużynami (pod uwagę brane są jedynie zwycięstwa/porażki, a postępowanie to ma zastosowanie jedynie do ustalenia klasyfikacji wewnątrz grupy),
3. Największa średnia zdobytych punktów (z wyłączeniem wyników spotkań wygranych walkowerem).
Jeżeli po tych trzech krokach drużyny nadal mają równy wynik, wyżej w bezpośredniej klasyfikacji będą te, które zostały wyżej rozstawione.
Klasyfikacja tourów (gdzie „tour” należy rozumieć jako serię połączonych ze sobą turniejów) będzie obliczana przy użyciu tzw. „mianownika serii”, co oznacza że będzie liczona zarówno dla poszczególnych zawodników (jeśli zawodnicy będą tworzyć nowe zespoły na każdym z turniejów), jak i drużyn (jeżeli zawodnicy są przypisani do jednej drużyny przez czas trwania całego touru). Porządek klasyfikacji tour jest następujący:
i. Klasyfikacja finałowego turnieju lub turnieju go poprzedzającego, który dawał kwalifikacje do finału touru,
ii. Punkty rankingowe uzyskane w końcowej klasyfikacji na każdym z turniejów rozgrywanych w ramach touru,
iii. Najwięcej zwycięstw uzyskanych w tourze (lub współczynnik zwycięstw w przypadku nierównej liczby gier)
iv. Największa średnia zdobytych punktów w tourze (z wyłączeniem wyników spotkań wygranych walkowerem).
v. W przypadku konieczności dokonania ostatecznego rozstrzygnięcia, będzie decydowało rozstawienie w tourze równolegle z rozstawieniem dla każdego konkretnego turnieju.
Uwaga: Rozstawienie w tourze jest dokonywane dla wszystkich drużyn uczestniczących w tourze niezależnie od tego czy wystąpią, czy nie wystąpią w kolejnym turnieju.
Art. 14. Zasady rozstawiania
Drużyny będą rozstawiane zależnie od drużynowych punktów rankingowych (suma punktów zdobytych przez 3 najlepszych zawodników drużyny, zdobytych przed danymi rozgrywkami). W przypadku, kiedy drużyny uzyskają taki sam wynik z punktów rankingowych, rozstawienie zostanie dokonane na zasadzie przypadkowości bezpośrednio przed startem rozgrywek.
Uwaga: w rozgrywkach drużyn narodowych, rozstawienie dokonywane jest na podstawie rankingu 3x3 federacji.
Art. 15. Dyskwalifikacja
Zawodnik, który popełnił dwa (2) faule niesportowe (nie ma zastosowania do fauli technicznych) zostanie zdyskwalifikowany przez sędziów z udziału w meczu i może zostać zdyskwalifikowany z całego wydarzenia przez organizatora. Niezależnie od tego, organizator każdorazowo zdyskwalifikuje zawodnika(ów) za akty przemocy, słowną lub fizyczną agresję, niezgodną ze sportowym duchem ingerencję w wynik meczu, złamanie przepisów FIBA w zakresie antydopingu (Księga 4 Wewnętrznych Regulacji FIBA) czy jakiekolwiek inne naruszenie Kodeksu Etyki FIBA (Księga 1, Część II Wewnętrznych Regulacji FIBA). Organizator ma także prawo zdyskwalifikować całą drużynę za wkład jednego z zawodników (także poprzez zaniechanie działania) w wyżej opisane zachowania. Prawo FIBA do nałożenia sankcji w ramach prawnych wydarzenia, Regulaminu 3x3planet.com oraz na podstawie Wewnętrznych Regulacji FIBA pozostaje w mocy mimo dyskwalifikacji na mocy tego artykułu.
Art. 16. Adaptacja do kategorii U12
Poniższe wytyczne co do dostosowania przepisów są rekomendowane w kategoriach U12:
1. Jeśli to możliwe, wysokość kosza powinna zostać obniżona do 2,60 m.
2. Drużyna, która pierwsza zdobędzie punkt(-y) w dogrywce, wygrywa mecz.
3. Nie używa się zegara czasu akcji; jeśli drużyna nie stara się zakończyć akcji rzutem
do kosza, sędzia udziela tej drużynie ostrzeżenia rozpoczynając odliczanie ostatnich pięciu (5) sekund akcji.4. Drużyny nie podlegają karze za faule drużyny; każdorazowo należy rozpocząć grę wymianą piłki za łukiem, na szczycie boiska, za wyjątkiem sytuacji podczas faulu w akcji rzutowej, po faulu technicznym oraz niesportowym.
5. Drużynom nie przysługują przerwy na żądanie.
Uwaga: Elastyczność wynikająca z uwagi do Art. 6 może zostać zastosowana uznaniowo, jeśli uważa się to za korzystne.